Pagina's

vrijdag 3 november 2017

Vergelijkende studie

Dit keer ga ik het even hebben over mijn kinders. Ja kijk, ik ga dat hier niet ontkennen. Als ge drie kinderen hebt, dan nemen die nogal wat tijd in beslag. Dus die verdienen ook eens een lijstje en ik dacht toen: laten we ze eens vergelijken. Een van de dingen die ik nooit wou geloven mijn eigen moeder was dat ze de ene zus niet liever zag dan de andere (en in de puberteit dat ze mij helemaal niet graag zag of dat ze stiekem een Roald Dahl's heks was of dat ik geadopteerd was en ze mij hield voor het geld - puberlogica- sorry daarvoor mama)
Ik heb nu zelf ook 3 kinders en hoewel er maar 2 van hetzelfde geslacht zijn kan ik met het hand op mijn hart zeggen: ik zie ze alledrie even graag. Maar wel op een andere manier. Echt serieus.
En dat kan ook niet anders want ze zijn, gelukkig, alledrie zo verschillend.
Jef die zie ik graag omdat die altijd lacht, ook als ik boos ben op hem - dan zie ik hem misschien wat minder graag-, hij lacht altijd. Als hij eten ziet, zegt hij yes en hij is de meest innemende jongen die ge u kunt voorstellen. Oscar die zie ik graag voor zijn humor. Mannekes wat heb ik al afgelachen met dat venteke. Die kan dingen vertellen en zien en uitvinden en dan er zo smakelijk bij vertellen dat, terwijl ik dit nu neertyp, er alweer een lach op mijn gezicht komt. En Ida, mijn dochter, die zie ik graag omdat ze alles nuchter bekijkt vanop een afstand. Omdat ze mij vragen stelt, met dingen worstelt, zich vragen stelt, dingen onthoudt die ik al lang vergeten ben, met grote ogen dingen wilt ontdekken en mij daar zo graag in wilt betrekken.
Maar los van het feit dat ik ze alledrie onmetelijk graag zie, heb ik toch een vergelijkend lijstje gemaakt. Gewoon en misschien ook omdat ik nogal vergeetachtig ben en sommige dingen op papier wil zien.

onze snelste stapper
Oscar en Jef waren 14 maand als hij begon te stappen, echt waar. Oscar blijkbaar 14 maand en een paar dagen, Jef 14 maand en een week. Ida maar liefst 19 maand. 't Kind schoof op haar poep en vond dat geweldig. Op 12/12/'12 had ze eindelijk door dat voeten ook ergens anders voor dienen dan in uw mond te steken. Sindsdien doet ze er van alles mee, ook dat laatste nog steeds.

ons snelste babbelaar
op stip nummer 1: Ida. 't kind was nog geen 2 jaar als ze sprak in zinnen. Ze heeft zelden "grappige" versprekingen gehad en nam het toen al heel serieus op. Jef doet ook een aardige duit in het zakje en babbelt nu al heel goed (2 jaar en 2 maand) en bij Oscar heeft dat geduurd tot zijn 3 jaar voor we er echt iets van begrepen. We hadden wat schrik voor school, maar bleek net de beste leerschool te zijn. Hij heeft sindsdien zijn schade ingehaald al durft zijn tong wel nog eens in de knoop te liggen.

onze dikste baby
Ida kwam 5 dagen te vroeg en woog 3 kg 585. Niet slecht. Oscar kwam een week vroeger en woog maar liefst 4 kg 355. Jef die bijna 2 weken vroeger geboren werd dan uitgerekend woog 4 kg 215.
Ohja, natuurlijk bevallen én ingeleid én dikke baby's...ik weet er alles van.

onze beste slaper
Ida nam 6 weken dag voor nacht. Letterlijk. Die sliep overdag en 's nachts was die wakker, zoals in huilen en aandacht nodig hebben en eten... En iedereen maar denken dat het een gemakkelijk kind was die eerste weken ;)
Oscar sliep door op zijn 3 jaar 9 maanden en 6 dagen. Ohja ik heb dat bijgehouden. Het is dan pas dat hij doorhad dat elke nacht, ik herhaal elke nacht, tussen 2 en 4 er geslapen moet worden, de meeste dagen van de week. Een hele week doorslapen deed hij als hij 3 jaar en 11 maanden was.
Hij wou precies dat eens testen. Dat hij volhardend kan, zijn hoef ik niet verder uit te leggen?
Winnaar van dit rondje Jef: Hij sliep 10u vanaf zijn week 4 en slaapt dit nog steeds.

en wie is ons schoonste kind?










Tja daar kan een moeder nu toch echt niet over oordelen?

6 opmerkingen:

  1. Ja, mooi is dat he? Dat je van elk kind evenveel kan houden. Het is waar.
    Groetjes
    Mar10

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe, qua gewichtjes perste ik er 2 zwaardere brokjes uit :D Noah spande de kroon met 4,795kg :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I enjoyed over read your blog post.
    Your blog have nice information, I got good idea from this amazing blog.
    I am always searching like this type blog post. I hope I will see again…
    ลาลีกา

    BeantwoordenVerwijderen